Televizyon konuşmalarında Antalya'ya "turizmin başkenti" denildiğini sıklıkla duyuyorum. Öyle ya, yılda on milyon, on iki milyon, on dört milyon ziyaretçisi var Antalya'nın. "Bacasız fabrika"nın başkenti olaraktan ülkemize en fazla para kazandıran kentin en büyük sorunlarından birinin erişilebilirlik olduğu bildiriliyor: "Antalya’nın ulaşım zaafiyeti ekonomiyi de olumsuz etkiliyor 28 Mart 2013 KENAN BAŞ  -  ANTALYA Doç. Dr. Melih Bulu ANSİAD’ta yaptığı sunumda Antalya’nın şehirlerarası
 rekabette nerede olduğunu anlattı. Antalya, beşeri sermaye ve hayat 
kalitesinde 4. sırada yer alırken erişilebilirlik noktasında kendisine 
ancak 25. sırada yer bulabiliyor. Otoyol ve demiryolu ağı olmaması ülke 
içi ulaşımını ve konforunu olumsuz etkiliyor. Bu da ekonomiye yansıyor. Dünya
 üzerinde ekonomik üretim merkezleri şehirlere kayıyor. Bu durum 
şehirlerin rekabetçiliğini öne çıkarıyor. Rekabetçilik sıralamasında üst
 sıralarda yer alan şehirler ekonomik üretimde de basamakları 
tırmanıyor. Şehirlerin ekonomik açıdan gelişimi ise 
erişilebilirlikleriyle yakından ilgili. Bir şehrin kara, deniz ve hava 
yolu açısından kolay erişilebilir olması ekonomik gelişimini yakından 
ilgilendiriyor. Her yıl havayoluyla milyonlarca turistin taşındığı 
Antalya, otoyol ve demiryolu gibi imkanlardan mahrum. Bu durum 
Antalya’nın ekonomik gelişiminin önündeki önemli engellerden birini 
oluşturuyor.Antalya Sanayici ve İşadamları Derneği’nin (ANSİAD) 
konuğu olan Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu (URAK) Genel 
Sekreteri ve İstanbul Şehir Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri 
Fakültesi İşletme Bölüm Başkanı Doç. Dr. Melih Bulu, Su Otel’de iş 
adamlarına ‘Türkiye Şehirlerinin Rekabetçiliğinin Analizi: Antalya 
Resmin Neresinde?’ konulu sunum yaptı. Rakamlarla Antalya’nın durumu Ekonomik gelişimin şehri 
yönetenlerin en birinci gündem maddesi olması gerektiğini savunan Bulu, 
URAK olarak son dört yıldır iller arası rekabetçilik endeksi 
hazırladıklarını söyledi. Belli kriterlere göre 81 ilin ekonomik 
sıralamasını çıkardıklarını anlatan Bulu, bunu 40 değişkenle 
yaptıklarını belirtti. Turizmiyle övünen, her yıl uçaklarla 
milyonlarca turist taşınan Antalya, ‘erişilebilirlik’te sınıfta kalıyor.
 Antalya bu alanda 25. sırada yer alıyor. Bunun sebebi ise turistleri 
taşımada sergilenen başarının yurt içi ulaşımda sağlanamaması. Antalya, 
ülkenin ana otoban akslarının ve demiryolu ağının dışında bulunuyor. Bu 
durum da Antalya’ya olumsuzluk olarak yansıyor ve Antalya’nın endeksteki
 yerini aşağıya çekiyor. Bu da, Melih Bulu’nun “Endekste yukarı çıkan 
şehir ekonomik üretimde de yukarı tırmanıyor.” tespitiyle ters düşüyor. 
Bulu, Antalya’nın 25. sırada yer almasıyla ilgili şunları söylüyor: 
“İstanbul’dan otomobille Antalya’ya gitmek için yola çıktığınızda 
Kütahya’dan sonra yollar bozuluyor. Ancak, Antalya’ya yaklaşınca yeniden
 düzeliyor. Oysa Ankara-İstanbul arasını otobanla daha rahat 
gidiyorsunuz. Yol sizi yormuyor, buraya gelirken yoruluyorsunuz. Ya da 
tren yolunun yük taşımaya uygun şekilde olup olmaması. Bunlarda 
Antalya’nın Türkiye’nin diğer ticari akslarıyla entegrasyon problemi 
var.” Doç. Dr. Melih Bulu’nun açıkladığı rekabetçilik endeksine göre Antalya’nın durumu şöyle; Antalya, rekabetçilikte 11. sırada. 4 yıldır istikrarlı gidiyor. Antalya’nın
 en iyi olduğu alan, beşeri sermaye ve hayat kalitesi. Antalya, 
İstanbul, Ankara ve Eskişehir’in ardından 4. sırada yer alıyor. Antalya, markalaşma becerisi ve yenilikçilikte ise 10. sırada. Ticaret becerisi ve üretim potansiyelinde 13. sırada. Bazı illerde daha fazla şirket açılıyor. Antalya 30. sırada. Antalyalı girişimciler Türkiye’nin ortasında gibi. Antalya,
 erişilebilirlikte 25. sırada yer alıyor. Bunun nedeni ise turistleri 
taşımada sergilenen başarının yurt içi ulaşım ağında kurulamaması. Zaman" Deniz ulaşımında ilçeler arası hatları kurmanın henüz çok uzağındayız.
