7 Temmuz 2013 Pazar

Oscar Lewis Kitapları

Oscar Lewis Kitapları

İşte Hayat (2 cilt)
Sanchez’in Çocukları
Tepoztlan - Meksika'da Bir Köy

Books

    Five Families; Mexican Case Studies in the Culture of Poverty, 1959 Culture of Poverty
    Tepoztlán, Village in Mexico, 1960
    The Children of Sanchez, Autobiography of a Mexican Family, 1961 Los Hijos De Sanchez
    Pedro Martinez - A Mexican Peasant and His Family, 1964
    La Vida; A Puerto Rican Family in the Culture of Poverty—San Juan and New York, 1966
    A Death in the Sánchez Family, 1969
    Village Life in Northern India
   

Türkçe çözümleme: "Yoksulluk kültürü veya kabuklu sefalet kültürü

oscar lewis’in 1960’larda mexico city, san juan ve porto rico'da seçilen aileler ve new york’taki uzantı ve bağlarını da kapsayarak yaptığı sosyolojik araştırmalar sonucu ortaya çıkarmış olduğu kavramdır. kentteki yoksulların ‘yoksulluk kültürü’ denilen ve devredilen, aktarılan bir yaşam bakış ve tarzına sahip olduklarını belirlemiş; ve garip gelebilir bize, ancak lewis, söz konusu kültürü, yoksulların yaşamlarını sürdürebilmeleri için olumlu bir unsur olarak gözler ve tespitler. lewis’e göre yoksulluk kültürü şu koşullarda ortaya çıkmaktadır:

-para ekonomisi, ücretli emek ve kar için üretim.
-sürekli yüksek işsizlik oranı.
-vasıfsız işçiler için düşük iş ve ücretler.
-düşük gelirli nüfus için sosyal, politik ve ekonomik organizasyon ve örgütlenmelerin yokluk ya da başarızlığı.
-tek taraflı yerine iki taraflı, bağlı ve şartlı aile bağları.
-yukarı doğru seyr edeceği sanılan ve inanılan toplumsal devinim hareketi ve düşük ekonomik statünün sebebini, kişisel yetersizlik ve aşağlık duygusu bağlamında görmek.

basit anlamıyla söz konusu koşullar altında gelişen yaşam tarzı; yoksulluk kültürüdür. elbette özelliklerinin nitelik ve niceliği arasındaki farklar başka toplum ve aile balamında değişiklik gösterebilir ancak genel çerçeve ya da içerik aynı kalır kanısındayım. yoksulluk kültürü kendi marjinal konumlarına bir uyum ve elbette bir tepki olarak da okunabilir. yoksulluk kültürü temel özellikleri:

-ekonomik kaynak yetersizliği, ayrım yapma, korku, kuşku ve ya kayıtsızlık, sorunlara yerel çözümlerin geliştirilmesi; yoksulun toplumun temel kurumlarına etkili katılım noksanlığı yaratması.

-yoksulluk kültürü içinde ve taşıyıcısı olanlar; çok az refah üretip çok azını geri geri alırlar.

-eğitim seviyeleri düşüktür.

-işçi, siyasi parti ve benzeri organizasyonların üyeleri olmadıkları gibi örgütlenme engelli bir duygu-durumları da mevcuttur.

-banka, hastane, alışveriş merkezi, müze, sanat galerisi gibi kent ve merkezi tabiri yerinde ise [günümüz] panteonları[nı] kullanmazlar.

-tasarruf yokluğu.

-evde süreklileşen gıda rezervi yokluğu.

-kronik nakit açığı.

-düşük ücret.

-kronik işsizlik.

-kayıt-dışı, kayıt-altı gündelik ve muvakkat işler.

-söz konusu şartlar altında bulunan yoksulluk kültürü toplumları,orta sınıf değerlerin farkındadırlar ve onlar hakkında konuşurlar, tartışırlar, sohpetini yaparlar hatta bazılarına sanki kendilerinmiş gibi sahip çıkarlar, orta sınıf değerler dünyasının çoğu zaman savunusunu dahi geliştirirler ancak bu değerlere sahip değil ve asla o değerlerle yaşayamazlar.

-kötü konut ve konut kullanma biçimleri.

-geniş aile tipi özellikleri.

-modern uzmanlık altı marjinal tutum ve davranış yaşayışları.

-hane ölçeğinde yoksulluk kültürünün bir diğer teme özelliğ korunmuş ve uzatılmış bir aşama olarak çocukluk döneminin olmaması: çocuk ve eşlerin birbirini terk etmede ki sıklık ve tekrar, kadın ve anne merkezli aile eğilimi ve aşırılaşmış mahremiyet noksanlığı vebenzeri.

-kişisel ölçekte ise; marjnallik, bağımlılık, çaresizlik, yetmezlik ve aşağılık duygusu, zaafa doğru bir geliştirme ve kişilik, cinsel kimlik karmaşıklığı, günü esas alan bir gündelik yaşam biçimi, teslimyet, kadercilik hissi, erkek egemenliği inanış ancak kadın merkezli bir tasavvur.

lewis’in yoksulluk kültürü, salt karmaşık bir patoloji olmayıp, olumlu uyarlama mekanizmalarını da içermiş olması açısından önemlidir. bu uyarlama mekanizmaları toplumsal olarak kurulmuş ve yoksullar tarafıdan günlük yaşamlarının özünden ortaklaşa inşa edilmiş ve başka şekilde olanaksız olan maddi ve toplumsal koşullara da yaşamlarını sürdürmelerini sağlamış olmalarını savlamasıdır. diğer taraftan tüm bu olumsuz niteliler yanında söz konusu yoksuluk kültürü içinde olanların büyük yetenek ve beceri sahibi olmaları, şartları oluştuğunda yani bir sıçrama imkan ve ihtimali somut olarak kendilerine sunulduğunda kavrayış ve tutuş özlelliklerinin ortaya çıkmasıdır. sosyal ve politik örgütlenmeler içinde başarı sağladıkları gerçektir. zira lewis zaten örgütlenmenin mümkün olmama durumunu özetler bize. oscar lewis, dört gecekondu mahallesinden seçilen 100 aile arasında yaptığı ve derinlemesine görüşmeler ile sürdürdüğü bu çalışmayı 6000 sayfada sonuçlandırır. söz konusu çalışma ve notları ‘ la vida - işte hayat ’ adıyla ve “ yoksulluk kültürü içindeki bir porto riko’lu aile üzerine inceleme’ alt başlığı ile bir roman olarak önümze serer. oscar lewis, işte hayat, ( la vida ) e yayınları. kitabı bulmak imkansız gibidir zira hatta pembe kitaplardan diye elinize almak istemeyebilirisiniz bile o derece eski bir baskısı mevcut, şöyle bi tarayayım dedim ancak eski kitap kategorisinde bulunuyormuş. ne diyeyim iyidir iyi taş gibi çalışma işte. okurkenlatin amerika dizilerine ola düşkünlüğümün kaynağınıda öğrenmiş hadi kelimesi ile söyleyivereyim, bilince çıkardım ve sevdim kitaptan sonra kendimi yine bu dizilere verdim “sanchez’in çocukları” dahi kesmedi beni..."

Yazar hakkında: Ünlü Amerikalı antropolog Profesör Oscar Lewis (1914-1970) kırsal toplumlarda yoksul halkları incelemiş, özellikle Meksikalılarla Amerika'da yaşan Meksikalılar üzerine yaptığı çalışmalarla tanınmıştır. Bu halkların kültürlerini konu alan Beş Aile (1959) ve Sanchez'in Çocukları (1961) önemli yapıtları arasındadır. Oscar Lewis, Porto Rico halkını incelediği La Vida ile 1967 Ulusal Kitap Ödülüne layık görülmüştür. Yazarın çalışmaları, "yoksulluğun antropolojisi" denen ve daha sonraki toplumsal incelemelerde etkili olan bir kavramın doğmasına yol açmıştır.